Selasa, 23 Disember 2008

HUSAM TETAP MAHU LAKSANAKAN HUDUD JUGA

(Gambar: Husam dan Guan Eng. Seorang mahu hudud, seorang lagi tentang hudud, tetapi mereka dalam Pakatan yang sama. Mengapa jadi begitu? Sedang main wayang ke?). "Pas akan tetap laksanakan undang-undang Hudud dan Qisas sebaik saja Pakatan Rakyat berjaya mengambil alih tampuk pimpinan negara melalui pilihan raya umum. Kita akan buat,” kata Husam Musa (Naib Presiden PAS) dalam wacana perdana bertajuk “Transformasi Politik Malaysia” di Balai Islam, Kota Bharu pada 20 Disember 2008.


(Gambar: Husam sedang buat apa tu?). Setelah gagal buat hudud semasa menerajui kerajaan Terengganu pada penggal 99-2004, PAS berjanji pula untuk melaksanakan hudud ketika hampir pilihan raya kecil Kuala Terengganu. Apakah ini satu lagi janji untuk pilihan raya kecil sahaja? PAS telah memerintah Kelantan sejak 1990 (18 tahun) tetapi hingga kini belum lagi laksanakan hudud. Di Perak, Menteri Besar PAS tidak berani langsung sebut hudud dan qisas.

Sejak memerintah Kedah, 9 bulan yang lalu, PAS juga gagal melaksanakan hudud. Bukan sekadar hudud, bila ada orang mahu perlahankan azan dan mansuhkan tulisan jawi, PAS diam sahaja. Ketika hampir dengan pilihan raya kecil, terdengar pula perkataan "hudud". Kumpulan Erdogan pula yang mengeluarkan kenyataan hudud kali ini. Apakah kenyataan Husam ini semata-mata untuk memujuk kumpulan ulama dalam pilihan kecil Kuala Terengganu?

8 ulasan:

mamah berkata...

"Kita tahu PAS gunakan Hukum Hudud (mainan politik), kalau 16hb 9 jadi (ambilalih), apakah Hukum Hudud..."Kata saudara Khairy

"kita akan buat.." saudara Husam mencelah

"Ha?" Soal saudara Khairy

"kita akan buat".. jawab Husam lagi.

"Ok, akan buat ya, dengar tuan-tuan" Kata Khairy secara sinis.

"Jangan panik ya, jangan panik. Kenapa saudara mesti takut ya, jangan panik. Kalau saudara nak Islam, nakkan hukum Hudud, saudara sebagai Ahli Parlimen Rembau dan Naik Ketua Pemuda UMNO kena bawa usul ni dalam mesyuarat Perhimpunan Agung UMNO saudara. Kenapakah hudud mesti menjadi agenda PAS sahaja? Kita semua orang Islam, tiap-tiap kita mempunyai tanggungjawab itu. Jangan menuding jari kepada PAS sahaja" balas Husam kepada Khairy.

cikong berkata...

buat macam sbery cheek le , lepas debat senyap jee, kata nak letak jwatan tapi diam , semacam , sebelum debat berapi2 , lepas debat sepi


kj lepas ni pun sepi le, korang tak perasan ke pihak tv3 suku ke rtm ke tak siarkan secara langsung kenapa, takut saham khairi jatuh le tu,
jadi benda yang KJ sebut tu rakyat tak tau ,

tu le perangi bn dari dulu

Tanpa Nama berkata...

Satu debat secara ekslusif antara Husam Musa dan Khairy Jamaludin yang diadakan di Balai Islam Kelantan membuka ruang kepada kedua pihak berdiskusi secara ilmiah dengan disaksikan oleh ribuan rakyat majoritinya daripada anak Kelantan.Banyak persoalan didebatkan dengan profesional dan mampu memberi ruang kepada rakyat menilai siapa yang berjuang membela nasib rakyat atau sebaliknya.

Saya cuma tertarik dengan satu topik, sehari selepas debat berlansung, kita digegarkan dengan berita menakutkan rakyat oleh Utusan Meloya,Berita Hairan, Tv3Suku mengenai satu berita sensasi, "PAS akan tetap melaksanakan Hudud" .

Saya ingin bercakap sedikit mengenai hudud ini,sebenarnya hudud boleh dilaksanakan di mana-mana negara samada islam atau bukan.Sila baca keseluruhan artikel ini. Sebenarnya hukuman yang telah ditetapkan oleh pencipta maka itu yang terbaik. Dan inilah yang sewajarnya menjadi pegangan kita sebagai orang Islam. Terdapat satu perbezaan yang sangat ketara antara undang-undang Allah ini dengan undang-undang sekular yang dipakai masa kini.

Saya akan memberi gambaran kepada anda,perbandingan yang jelas agar pembaca memahaminya. Pertama,Undang-undang penjara yang dikenakan kepada pembunuh,perogol dan perompak merupakan satu undang-undang yang bukan sahaja merugikan,malah memberi kesedaran yang tidak optimum kepada mereka setelah mereka keluar daripada penjara. Antara contohnya kita boleh lihat adalah di Amarika Syarikat. Kos untuk menjaga tahanan di penjara-penjara bukanlah sedikit,malah menjangkau kos billion dolar amerika, dan duit ini dibelanjakan sepenuhnya untuk membina tempat yang selesa kerana berpegang kepada prinsip sekular iaitu "mengikut hak asasi manusia". Tahanan diberi keselesaan. Pihak penjara juga terpaksa memastikan kawalan keselamatan yang tinggi supaya banduan tidak terlepas.

Berbeza dengan hukum HUDUD, tiada pembaziran yang berlaku, dan tiada kawalan ketat yang diperlukan.Hukuman kepada pesalah diberikan secara terus,yang membunuh patut dibunuh, yang merompak dipotong tangan. Tiada penjara untuk mereka. Tiada keselesaan. Penyesalan pasti berlaku. Dan kesedaran kepada masyarakat diluar dipertingkatkan, yang ingin membuat jenayah pasti berfikir banyak kali. Tiada wang dan tiada masa dihabiskan untuk mengawal jenayah. Tiada ketakutan apabila pembunuh terlepas. hidup memang selesa jika ada undang-undang hudud dilaksanakan. manusia yang berfikiran tak waras sahaja yang mengatakan hudud tidak sesuai.

Secara telus,hukum hudud tidak ada masalah pun untuk dilaksanakan dalam negara Malaysia walaupun kita mempunyai pelbagai kaum, kerana ia satu undang-undang yang menjaga keharmonian semua melangkaui batas agama dan kaum. Cuba kita tanya pada kaum Cina dan India yang mana ahli keluarganya pernah dibunuh atau dipukul atau dirogol dan sebagainya. Kita dapat lihat reaksi mereka sendiri,dan perkara biasa terluah dari mulut mereka adalah:

"kalu aku dapat pembunuh itu, aku akan bunuh balik"

Bukankah ini salah satu hukum hudud???? Adakah zalim menghukum kpd org yang bersalah????Dan kenapa penjahat perlu dibela supaya hukuman yg dikenakan ringan????

Inilah yang perlu difikirkan. Islam bukanlah agama yang hanya tahu menghukum. Tetapi menghukum atas dasar keadilan yang sebenar. Perspektif inilah yg perlu diubah.Orang UMNO akan selamanya berdalih dalam segala bab dan perkara yang berkaitan dengan Islam. Sikap sekular dan liberal lebih diutamakan daripada hak undang-undang Allah yang wajar ditegakkan.

by Farhan Shah

tibyan berkata...

Ringkasan debat Husam Musa-KhairyHusam kata berlaku transformasi politik yang hebat pada PRU-12.

Khairy plak jawab sebenarnya rakayt hanya memberi undi protes kepada pakatan rakyat. Undi kepada pakatan rakyat hanyalah untuk mengajar UMNO. Khairy menegaskan rakyat akan mengundi BN semula pada PRU akan datang…

Prof Aziz plak jawab sebenarnya tidak ada istilah undi protes. Rakyat undi dengan kerelaan hati untuk mengundi pakatan rakyat. Prof juga bertanya kenapa bila orang x undi kita kita akan cakap tu sebagai protes?


Debat semakin rancak dengan isu Negara Islam dan beberapa isu yang berbangkit di dalam kerajaan negeri selangor dan Perak.

Ade beberapa kritikan hebat kepada suruhanjaya yang baru ditubuh kerajaan BN iaitu suruhanjaya yang berkaitan rasuah dan juga perlantikan hakim.

Kata khairi ini adalah kejayaan UMNO melakukan transformasi dalam kes ini bagi mewujudkan keadilan.


Husam dan Prof membidas ini hanya satu gimik politik kerana tidak berpijak di bumi yang nyata. Dalam isu perlantikan hakim PM masih mmpunyai kuasa besar dalam menentukannya. Prof Aziz selaku orang yang pakar dalam undang2 begitu hebat mengkritik suruhanjaya baru yang dibentuk ini dakwanya ini satu lagi suruhanjaya ditubuhkan oleh BN. Azam itu ada tetapi pelaksanaan bakal pincang dengan mengambil contoh kegagalan SUHAKAM dalam membawa suara2 yang teraniaya. Sudah beberapa kali SUHAKAM menyediakan laporan untuk dibawa ke parlimen tp PM buat pekak bodoh jer..kata Prof Aziz..


Keadaan semakin panas. Sorak menyorak berlaku antara penyokong PAS dan juga penyokong UMNO. Tetapi disiplin penyokong PAS dapat mengawal keadaan walaupun penyokong PAS adalah majority di dalam Dewan Balai Islam Lundang.


Isu perlantikan MB Perak cuba dimainkan khairy. Husam menjelaskan beliau terlibat secara langsung dalam perlantikan MB Perak dan kata Husam lagi DAP memberikan sepenuh komitmen dalam perlantikan Saudara Nizar sebagai MB Perak. Jadi tidak ada isu pertelegahan dalam isu perlantikan MB perak. Husam mengigatkan Khairy supaya jangan cuba menjadi lidah utusan.


Isu UITM juga timbul apabila seorang penyokong UMNO bangun bertanyakan soalan kepada Husam. Belum sempat Husam ingin menjawab soalan itu dijawab oleh Prof Aziz bahawa itu adalah perkara kecil dan sudah basi. Sepatutunya soalan itu tidak ditanya lagi. Jawapan itu disambut dengan sorakan sokongan oleh penyokong2 PAS. Tambah Prof Dr Aziz lagi TPM Najib sendiri akan menghapuskan DEB. Kenapa UMNO tidak bising bila Najib nak hapuskan DEB? Hujah ini terus mendiamkan penyokong UMNO ibarat mulut mereka disumbat batu.


Husam juga menyentuh isu IJN yang cuba diswastakan oleh BN. Ini mengambarkan betapa BN tidak memikirkan kesannya kepada rakyat.menifestasi keuntungan menyebabkan mereka cetek untuk berfikir. Tiba2 kerajaan menangguhkan penyerahan ekuiti IJN kerana perlaksanaanya belum dibuat kajian. Tengok betapa BN tidak mengkaji secara mendalam isu kepentingan rakyat. Segala keputusan dibuat secara ad-hoc ataupun secara tergesa2. bila mendapat tentangan hebat barulah kerajaan nak kaji balik.


Khairy juga ditanyakan soalan bertalu-talu oleh Presiden kelab penyokong PAS dalam sesi soal jawab. Aku x ingat ape dah nama pak cik kita tu. Sorg berketurunan cina. Beliau mengenali konsep ketuhanan melebihi pemahaman khairy terhadap Islam. Bezanya beliau bukan Islam dan khairy adalah seorang Islam. Kalau pakcik tu masuk Islam mesti die lebih hebat daripada khairy.


Khairy juga mengambil peluang untuk menyerang Ahli Parlimen Machang iaitu Saifuddin Nasution yang mana beliau juga hadir sebagai penonton dalam Wacana tersebut. Isu peralihan kuasa 16 sept cuba dimainkan khairy setelah diuji bertalu dengan hujah2 Husam dan juga Prof Dr Aziz Bari..aku fahami betul2 ape yang cuba dijawab oleh Husam tp susah untuk aku menulis disini dibimbangi tersalah faham. Nnt korang boleh dapatkan CD wacana ini kat mane2 kedai ceramah.


Banyak lagi isu yang dibangkitkan oleh khairy tetapi berjaya dipatahkan oleh Husam dan juga prof Aziz. Khairy banyak disorak dan di boo oleh penonton kerana hujahnya begitu dangkal dan penuh dengan ilusi dan sedap mulut bercakap jer….


Khairy cuba mnejerat Husam dengan isu muzakarah. Itu adalah jerat bodoh yang mengundang kemarahan penonton. Ini membuktikan rakyat sendiri menolak muzakarah antara PAS dan juga UMNO.


Majlis itu tamat lebih kuran jam 11.45..

Tanpa Nama berkata...

ai, macam2lah.

baik umno baik pas, dua2 nak kata dia hebat. masing2 ada penyokong fanatik.

siapa pun memerintah, jangan hanya berjanji dan beretorik semata2. ni orang melayu dan islam yang tak pandai politik, asyik ditindas dan ketinggalan. ada masalah tak tau nak selesaikan, nak minta bantuan tak kenal sesiapa. bukan umno je, di negeri PR pun sama. saya dok di kedah lebih 10tahun, rasa zaman umno dan PR, sama je, yang betul2 merasa ialah orang politik sebab diaorang yang dekat dengan pemimpin dan diaorang yang meraikan kemenangan atau menangisi kekalahan.

Nak jadi pemimpin bagus sangat2, tapi jangan lupa amanah dan tnaggungjawab yang amat berat di kemudian hari.

Nabi dulu pun tak beria2 nak jadi pemimpin, mengapa alim2 PAS sibuk berpolitik macam ni, baik berdakwah cara lain macam kumpulan tabligh. nak kesan positifnya. Berapa ramai pemimpin DAP masuk islam, janganlah orang2 kafir ni permainkan kita, siap baca ayat al quran lagi. kalau ikhlas tak pela harap terbuka pintu hatinya, kalau mempersendakan islam, tak ke kita yang dihina, orang melayu dan islam juga ajar diaorang ayat2 dalam alquran.

ni karang berpolitik confirm akan caci maki, hamun orang, kata mengata, silap2 jadi fitnah. pemimpin UMNO memang amat tinggi kebarangkalian buat benda tak elok sebab dia pemerintah, kuasa dan segalanya ada kat dia.

Apasal anwar beria2 nak jadi PM, dia 1org je ke blh jadi pemimpin. dia mati nanti sapa nak ganti? kalau PR memerintah nanti, confirm ke tak buat salah? kalau buat satu salah je kena lepas jawatan dan kerajaan. mesti tak mau dan buat punya. kuasa, membawa erti segalanya. Duit, pangkat, pengaruh, harta dan segalanya akan menjadikan manusia lalai dan leka.

masing2 ada pendirian dan pegangan, yang penting kita kena fahamkan dalam diri kita orang politik ni manusia, mana ada yang sempurna. kalau orang umno boleh fikir dia betul dan pembangkang tak betul, orang pembangkang pun mesti boleh fikir benda yang sama. paling bagus kalau kita boleh terima, kita semua sama2 tak betul, baru tak jadi fanatik dan sokongan tahap sederhana. kita boleh terima kedua2 pihak.

Kita sama2 islam dan melayu, rugi sangat kita bergaduh. tengoklah cina hari ini. kuatnya mereka dalam segalanya. statement saya ni senang je tafsiran nye, orang PR akan kata ni semua salah dan sebab umno, org umno pulak kata benda ni jadi sebab pembangkang. masalah ni yang beratnya.

masing2 tak mau mengalah.

kalau Nabi hidup di zaman ni, rasanya umno dan PR akan kata diaorang jugak yang betul dari Nabi.

Satu lagi, penyokong sedar2lah, menyokong bagai nak rak, pemimpin buat belum tentu ikut kehendak kita atau majoriti. jangan perasan lebih dan jangan buat parti tu kita yang punya 1org.

saya pun tak betul, sekadar berkongsi pandangan dan pendapat.

pasal blog ni, senang je, blog pembangkang hentam kerajaan, ni blog umno hentam pembangkang. dua2 sama je nak kuasa. dah dapat nanti entah apa2. rakyat jugak yang rugi. Namun jasa harus dikenang, tak dah lebih 50 tahun merdeka, negara berubah macam ni kerajaan tak buat apa2. Sebab buat sesuatu boleh jadi macam ni. Terima kasih buat semua pemimpin dan rakyat malaysia yang sama2 menjaga dan memakmurkan negara ini dengan baik.

salam.

Tanpa Nama berkata...

penyokong pembangngkang macam nilah. tanya lain jawab lain. lepas tu tak asyik pusing lari dari soalan dan mengaku dia je betul dan menang.

artikel sebut tentang pas dan dap pasal perbezaan pendirian soal hukum hudud. orang pas semua kata diaorang menang berdebat dengan kj la, diaorg powerla. apa guna menang bersorak kampung tergadai.

tak faham ke, DAP tak terima hudud. macam2 statement dah diaorang buat siap karpal singh suruh langkah mayat dia dulu kalau nak buat hudud. dap dengan pas sama2 satu parti. tak kan besok bila dapat memrintah rakyat kena tengok sandiwara politik masing2. DAP sekular, faham betul2 perjuangan mereka, PAS Islam. Dua2 berbeza.

Kalau buka blog pembangkang, dia kata Husam lagi power KJ teruk kena belasah, kalau buka blog pro kj atau umno dia kata kj power.

lu fikirlah sendiri

Tanpa Nama berkata...

bukan DAP tak terima , umno pun tak terima, umno lagi parah sebab dia mengaku islam ? Hudud hukum Allah bukan PAS. Agaknya nya tak paham, atau sengaja tak faham-paham.

zafrul berkata...

pemuda umno kuala pilah...
jgn politik kan hukum allah...