Rabu, 24 Disember 2008

Pemimpin UMNO Selamatkan Hak Melayu


Timbalan Perdana Menteri, YAB Dato Seri Najib Tun Razak mengumumkan bahawa status hak milik kekal tanah di negeri Perak adalah tertakluk di bawah bidang kuasa Majlis Tanah Negara.

Berikut adalah kenyataan beliau,– Cadangan kerajaan Perak memberi status hak milik kekal 999 tahun kepada penduduk yang mendiami lot-lot tanah di kampung baru di seluruh negeri itu tidak boleh dilaksanakan sehingga ia diputuskan oleh Majlis Tanah Negara (MTN),

Timbalan Perdana Menteri berkata, kerajaan negeri tidak boleh melaksanakan cadangan tersebut secara bersendirian sebaliknya perlu melalui keputusan yang diambil oleh MTN.

Dari segi dasar dan Perlembagaan Persekutuan, cadangan itu tidak boleh dibuat secara unilateral sebaliknya mesti melalui MTN.

Cadangan kerajaan Perak itu tidak boleh dilaksanakan sehingga keputusan MTN, ia perlu dijadikan keputusan oleh majlis tersebut,'' katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat ke-64 majlis tersebut di sini hari ini.

Pada 27 Jun lalu, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaludin ketika menggulung usul di Dewan Undangan Negeri (DUN) berkata, rasional untuk memberi hak milik kekal dibuat berdasarkan prinsip keadilan dan ia mengikut apa yang dibenarkan oleh Kanun Tanah Negara.


(gambar: apakah nasihat dan tunjuk ajar yang diberi oleh YB Nga Kor Ming kepada nizar)


Walau bagaimanapun, Exco Kanan Perak, Datuk Ngeh Koo Ham hari ini bertegas menyatakan cadangan kerajaan negeri untuk memberikan hak milik tanah pegangan kekal bagi Kampung Tersusun dan Kampung Baru di negeri ini mematuhi Dasar Tanah Negara dan boleh dilaksanakan.

Beliau bersetuju dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa Dasar Tanah Negara menetapkan pegangan untuk selama-lamanya hanya diberikan bagi maksud tujuan penggunaan Kerajaan Persekutuan untuk tujuan awam dan tujuan tertentu yang terhad.

“Tetapi kita juga ada kriteria yang dipanggil sebagai ’keadaan khas’ untuk meluluskan pegangan sedemikian.


Apa yang adil dan khasnya? Nak Tanah beli la!

“Kampung Tersusun dan Kampung Baru memenuhi syarat ’keadaan khas’ kerana kerajaan sebelum ini telah menafikan hak penduduk di situ untuk memperoleh pegangan kekal sedangkan penduduk di kawasan lain memperolehnya,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri di Putrajaya hari ini bahawa cadangan kerajaan Perak itu tidak boleh dilaksanakan sehingga satu keputusan dicapai oleh Majlis Tanah Negara.

Keadaan khas masih tidak diperjelaskan? Kalau pemimpin UMNO dah macam-macam kena tuduh ni! tak faham atau buat-buat tak faham! Apa yang khasnya?

Apa yang penting disini, sejak mengambil alih kerajaan Negeri Perak dari BN, kenapa tanah menjadi sasaran utama kerajaan Pakatan Rakyat. Adakah kerana Pakatan Rakyat sedar peluang untuk berkuasa pada penggal hadapan amat tipis, maka diambil segala yang boleh. Nak ambil percuma je ke, bayar lah.

Sepanjang zaman pemerintahan BN, belum pernah pemimpin-pemimpin UMNO yang dituduh korup, jahat dan sebagainya menukar status hak milik orang cina di kampung baru kepada 999 tahun atau kekal. Umum mengetahui status hak milik sementara hanyalah 99 tahun cukup 1 atau 2 generasi menikmati penggunaan tanah itu. 999 tahun bersamaan 11 keturunan atau lebih. Mungkin hingga kiamat. Apakah makna semua ini? Tidak Melayu sedar dan merasai bahana keadaan ini.

Bagaimana pula nasib orang Melayu? Dapatkah Melayu Tanah sebegini? Terlalu licik permainan DAP ini. Masih ada Melayu yang mahu bersama pejuang PAP dari Singapura ini. Melayu nak Tanah kena bayar. Inilah Keadilanya. Malaysia Malaysia. Segalanya sama rata dan dikongsi bersama.

Ingat, jangan kerana politik semata-mata, maruah dan hak Melayu tergadai. Inilah dia Pakatan Rakyat, sebuah Parti Politik yang kononya bersih, tidak korup, tidak menipu dan segala-galanya baik, walhal lebih teruk dari tuduhan mereka terhadap UMNO dan BN itu.

Sumber : BERNAMA

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kahkahkahkahkahkahkahkah Lawak ke ape UMNO pembela Melayu ni.
Woi Rang Muda berjuang dulu nama umno kedalam Bahasa Melayu Bukan dalam bahasa penjajah. Ala Hal Kecil, KECIL ye memang kecil itulah masalah UMNO sekarang
Fikirfikirfikirfikirfikir

Tanpa Nama berkata...

saya berminat untuk merujuk kepada perbentangan KTN berikut , sila layari dan baca http://www.intanbk.intan.my/cda/m_ppa2007/PPA/
Presentation%20Dato'%20TKPTG(P).pdf
Perkara 9. menarik perhatian saya :- 9. Under the ninth schedule of the Federal Constitution land matter falls under the state list. Under the Constitution all land matters which includes alienation, registration of titles, acquiring of land, issuing of……………., transfer of land is in the power of the state government.

Bantuan agar dapat jelaskan maksud tersebut.